Alweer de 2de bijeenkomst van deze interessante training. De eerste training hadden we onze aandacht vooral besteed aan het verschil tussen gewoon lastig en knap lastig gedrag. Blijvend lastig gedrag dus. Deze avond gingen we dieper in op het gedrag dat autistische kinderen en kinderen met ADHD vertonen.
Als eerste hadden we aandacht voor kinderen met ADHD. Deze kinderen kenmerken zich door als kleine wervelwindjes rond te vliegen. Ze kunnen niet stilzitten en worden afgeleid door alles. Ze zien elke vlieg die voorbij vliegt. Ze hebben energie voor 10, zijn enorm gedreven. Ze kunnen super goed out of the box denken, zijn erg creatief en vindingrijk. Deze goede eigenschappen worden jammer genoeg wel eens vergeten waardoor de kinderen nogal vaak een negatieve stempel krijgen. Ook ouders worden wel eens raar aangekeken of krijgen te horen dat ‘ze nu toch echt wel hun kind beter moeten opvoeden’ of ‘als het mijn kind was…..’ Je kan namelijk niet aan deze kinderen zien dat ze ADHD hebben. Je kan het wel merken aan hun gedrag en als je even echt naar het kind wil kijken kan je ook de positieve eigenschappen van het kind zien.
Dit telt ook voor autistisch kinderen. Zij hebben problemen met de informatie en prikkels die ze binnen krijgen te verwerken. Dankzij de brainblocks heeft Frieda heel beeldend kunnen uitleggen hoe iemand met autisme informatie verwerkt. Doordat ik dit nu weet kan ik veel beter een kindje met autisme begrijpen en dus ook ondersteunen. Kindjes met autisme kunnen namelijk niet filteren welke informatie belangrijk is om opgenomen te worden en welke informatie niet zo belangrijk is. De juf die een moeilijke som uitlegt is natuurlijk belangrijk, maar als er op dat moment iemand op de gang roept, of iemand die op zijn stoel wiebelt, een vlieg die voorbij komt, een auto die buiten toetert. Het kind met autisme vangt het allemaal op en neemt alle info ook op in zijn hoofdje. Het is dan ook logisch dat dat hoofdje op een bepaald moment helemaal vol zit. Dan heeft het kind eventjes tijd nodig om alle info op een rijtje te zetten (dat was ook letterlijk te zien met de brainblocks) en weer ruimte te maken om nieuwe info op te kunnen nemen. Deze kinderen hebben ook vaak problemen met sociale contacten omdat ze vaak de emotie niet kunnen waarnemen of plaatsen die achter woorden zit. Deze kinderen doen letterlijk wat je zegt, zoals rechtdoor over een rondpunt fietsen, terwijl jij natuurlijk bedoelt dat ze erom heen moeten en dan rechtdoor. Goed opletten wat je zegt is dus erg belangrijk bij deze kinderen. Geen verborgen boodschappen, die vangen zij niet op. Ook deze kinderen hebben veel positieve eigenschappen. Ze zijn enorm opmerkzaam enzien vaak details waar jij zelfs niet op let. Deze kinderen kunnen enorm veel kennis hebben van een bepaalde zaak. Ze houden erg vast aan routines, wat natuurlijk ook een valkuil kan zijn, en hebben een uitstekend geheugen. Ze zien de wereld op een heel andere manier dan wij de wereld zien. Hierdoor leggen ze soms ook andere linken die mensen niet zo goed kunnen begrijpen, maar die voor hen heel logisch zijn.
Deze avond heeft mij weer meer inzicht gegeven in hoe kinderen met ADHD en autisme met reageren op hun omgeving en hoe zij prikkels verwerken. Dat begrip zorgt ervoor dat ik deze kinderen steeds beter kan begeleiden en opvangen. Want hoe je het ook draait of keert…het zijn kinderen, kinderen met een plusje, en ook zij hebben recht op liefdevolle, kwaliteitsvolle opvang waar ze zich veilig kunnen ontwikkelen.
Myriam